COLD WALL

COLD WALL – kollektív vizuális reakció kerítésekre és emberekre

Gróf Ferenc, Vladan Jeremić és Volodymyr Kuznetsov
projektje, gondozta: Kopeczky Róna

Megnyitó / Opening: 2015. november 17. 19:00

A kiállítás 2015. december 10-ig látogatható.

coldwall
A COLD WALL című, kollektív, 6 kezes projekt a kerítésépítés és a migráció összefüggésének égető kérdéseivel, valamint a problémakör mögött álló és a jelenséget eredményező nemzetközi geopolitikai érdekekkel foglalkozik, melyek folyamatosan újraformálják a háború és béke viszonyrendszerét.

A felkért három művész, Gróf Ferenc (HU/FR), Vladan Jeremić (RS) és Volodymyr Kuznetsov (UA), az elmúlt hónapok magyarországi eseményeire való efemer reakcióként, szoros együttműködésben alakította ki a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület galériájának falain megvalósított murália koncepcióját. A szenvedélyes, heves, sok esetben “manicheista” vita kialakulását, többek között, a hivatalos magyar média irritatív tényközlései, az Európai Unió álszent kommunikációja, a helyi lakosság populizmus és nacionalizmus által gerjesztett félelemérzete és a nemzeti nagyság és külpolitikai felelősségvállalás kendője mögé rejtett egyéni politikai érdekek éppúgy elősegítették.

A projekt, a Magyarország és Szerbia határán felépített, első formájában 175 kilométeres, majd Horvátország és Szlovénia irányába meghosszabbított drótkerítést véve kiindulópontul, három különböző perspektívát és művészi megközelítésmódot bemutatva tesz kísérletet a témával kapcsolatos párbeszéd kiszélesítésére, valamint arra, hogy egy pillanatra láthatóvá váljon a “probléma fája” mögött rejlő erdő. Gróf Ferenc a kiállításon szereplő tipográfiai megközelítésű munkájának fókuszában az „Európa-erőd” fogalma áll, a kifejezetten az Európai Unió külső határaival kapcsolatos együttműködések kezelésére 2004-ben létrehozott Frontex elnevezésű ügynökségre való hivatkozással. Vladan Jeremić karikatúrisztikus, az ArtLeaks ismertetőjegyeit magukon viselő rajzai a Nyugat- és Kelet-Európát, különösen Németországot és Magyarországot összekapcsoló bevándorló-ellenes politikai hálózatot kísérlik meg felvázolni. Volodymyr Kuznetsov pedig, a rá jellemző fekete és vörös színekkel festett jeleneteken és az árvíz-metaforán keresztül közelíti meg a kiállítás témáját és annak sokrétű vonatkozásait.

Gróf Ferenc (1972, Budapest) képzőművész és tanár, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen szerzett diplomát, 2012 óta a bourges-i École Nationale Supérieure d’Art (ENSA) oktatója. Munkái a tervezőgrafika és a térbeliség keresztmetszetében álló ideológiai lenyomatokkal foglalkoznak. Alapító tagja a 2004-ben létrehozott, párizsi székhelyű Société Réaliste művészcsoportnak, mely kollektíva fókuszában a kortárs politikai reprezentáció kérdései, az ideológiai dizájn és a szöveg központú intervenciók állnak. A Société Réaliste fontosabb önálló kiállításai a közelmúltból: amal al-gam, acb Galéria, Budapest, 2014; Egyetemes himnusz, transit.ro, Kolozsvár, 2013; A Rough Guide to Hell, P!, New York, 2013; Thelema of Nations, Galerie Jérôme Poggi, Párizs, 2013; és empire, state, building, MNAC, Bukarest, 2012, Ludwig Múzeum, Budapest, 2012, és Jeu de Paume, Párizs, 2011.
Gróf Ferenc Párizsban él és dolgozik.

Vladan Jeremić (1975, Belgrád) képzőművész és kurátor. 1975-ben született a szerbiai Belgrádban. Művészeti gyakoralata során a képzőművészet és a társadalmi aktivizmus határterületeit kutatja, a rajz, a szöveg és a videó médiumainak használatán keresztül.
Rena Raedle-vel való, 2002 óta működő művészeti és kurátori együttműködésének keretében a művészet és politika egymást átfedő területeinek feltérképezésével foglalkozik. Munkáik a szociális és gazdasági reprodukció feltételeire összpontosítanak. Jeremić mindemelett alapító tagja az ArtLeaks-nek, valamint szerkesztője az ArtLeaks Gazette-nek.
Fontosabb kiállításai a közelmúltból: Mundus vadit retro, 2014, Kibla, Maribor; Red Winter at Deep Sites, 2014, LevArt, Levanger; To the Square 2, 2014, Perpetuum Mobile, Checkpoint Helsinki; Between Worlds II, 2013, Kraljevic Gallery, Zágráb; Places of memory – Fields of vision, 2012, Contemporary Art Center of Thessaloniki; Absolute Democracy, 2012, Rotor, Graz; Oktobar XXX, 2012, 15. Pančevo Biennial, Szerbia; The Housing Agenda, 2012, Cable Factory Gallery and Ateneum Museum, Helsinki and La maison Folie Wazemmes, Lille; Moving Forwards, Counting Backwards, 2012, MUAC, Mexico City. Vladan Jeremić Belgrádban él és dolgozik.

Volodymyr Kuznetsov (1976, Lutsk, UKR) a Lvivi Művészeti Akadémián végezte tanulmányait 1999 és 2005 között. Alapítótagja a Straight Line Groupnak, az Artistic Councilnak, a CCCK-nak (Center for Communication and Context), valamint a R.E.P. művészcsoportnak (Revolutsijnyj Experymentalnyj Prostir / Revolutionary Experimental Space). Kezdetektől részese a Majdan és a poszt-Majdan mozgalmaknak, gyűléseknek és önszerveződésre épülő kezdeményezéseknek. Számos ukrán és nemzetközi, önálló, illetve csoportos kiállítás résztvevője.
Művészeti gyakorlatában Kuznetsov-hoz közel állnak az olyan ellentétpárok, mint az egyéni és közös, vagy a régi és új, valamint azok a témák, melyek különböző kontextusokat és váratlan jelentéseket kapcsolnak össze. Munkáiban éppúgy foglalkozik a mindennapi gyakorlatok esztétikájával, mint az archaikusság kortárs jelenlétével. Az emlékezetre mint a tapasztalat egy formájára tekint, mely a személyes és közös tudáson keresztül teremt új koncepciókat. Volodymyr Kuznetsov Kijevben él és dolgozik.

Facebook

Video – artmagazin online

Kritika – Barcza Réka: Az ördög hozza a menekülteket, vérben úszik a Parlament. librarius.hu

Fotó: Tóth Dávid