Mané & Moné – Szabó Ádám & Szabó Dezső

Szabó Ádám és Szabó Dezső közös kiállítása

Megnyitó: 2010. május 13. 19.00
Megtekinthető: 2010. május 14 – június 8.

A MANÉ-MONÉ címadással arra a helyzetre reflektál Szabó Ádám és Szabó Dezső, hogy a művészettörténet azonos korszakaiban alkotó művészek közt olykor előforduló névhasonlóság mellett, sokszor az őket foglalkoztató problémák, illetve műveik megjelenése is közel állnak egymáshoz. Többek közt ilyen pár a kortárs képzőművészetben Thomas Ruff és Thomas Struth, akiknél nemcsak a használt médium azonos, hanem mindketten a düsseldorfi iskola tagjai. Ezek a hasonlóságok azonban megtévesztőek is lehetnek, hiszen ami egy kevésbé alapos szemlélő számára kis eltérés, az valójában nem is annyira kicsi.
A játékos című kiállítás arra helyezi a hangsúlyt, hogy a két művész munkáiban, illetve azok létrejöttében sok közös elem sorakoztatható fel. A vázlatok, dokumentációk, fotómunkák, videók és szobrok oly módon kerülnek egymás mellé, hogy akár egy személy munkáinak is tűnhetnek. Azonban a kiállítás nem pusztán egy közös projekt, hanem két önálló művész munkáiból a hasonlóságok alapján készített válogatás, ami a Stúdió Galéria nevében is benne rejlő stúdió, műterem hangulatot igyekszik közvetíteni.

Szabó Ádám és Szabó Dezső között 2004-ben a Római Magyar Akadémián együtt töltött ösztöndíj óta folyamatos a párbeszéd, munkásságukban is fellelhető a párhuzam, különös tekintettel az alkotás dokumentálásából adódó process-munkák létrejöttére.
Szabó Ádám több éven keresztül készített olyan szobrászati videó-installációkat, amikor egy készülő szobor egymást követő fázisait ábrázoló fotókból rövid animációt állított össze, amit a szoborral együtt mutatott be. Work Station címmel 70×100 cm-es fotókon dokumentálta az egyes munkákhoz külön-külön felépített, vagy inkább összeeszkábált stúdiókat, amelyek funkcionális installációként jelennek meg.
Szabó Dezső 1997 óta modellált látványok alapján készít fotókat, melyek werkfotóit egy szűkebb válogatásban Process címmel mutatta be 2007-ben a Vintage Galériában. Az elmúlt tíz évben ezek a werkfotók önálló egységgé váltak. Már nem egyszerűen dokumentációk, hanem egyfajta kvázitudományos vizsgálódás eredményének tekinthetők, melyek a fizikai jelenségek modellálásának problémáját feszegetik. A kiállítás pillérét ezek a képek adják, vázlatokkal, szobrokkal, videókkal kiegészülve.

Támogatók: FKSE, NKA, Videospace

Sajtómegjelenések:

Baglyas Erika kritikája a kultura.hu portálján

A kiállítás mozgóképes dokumentációja az Inexhibition blog honlapján

Kiállítás ajánló a Magyar Narancs 2010. június 3-i számában