Gallery by Night 2010 – Az utazó rajziskola

Gallery by Night 2010

1991 óta a Stúdió Galéria és a Fiatal Képzőművészek Stúdiója évente egyszer, megrendezi a Gallery by Night című kiállítás sorozatot. Egy héten keresztül minden este nyitva tart a Stúdió Galéria, és naponta más-más kortárs képzőművész, illetve művészeti csoport arra az egy alkalomra tervezett munkájával találkozhat a közönség. Az évek során számtalan alkotó került ennek során egymással munkakapcsolatba, s együttműködésük eredményeként valósultak meg az éjszakai kiállítások. Az idei Gallery by Night szintén hasonló együttműködéseken alapul, azonban az esti kiállítások alkalmával mégsem a művészek alkotásai lesznek láthatóak.

Az utazó rajziskola

Az Utazó Rajziskola egy oktatás alapú, közösségépítő eseménysorozat, melynek első állomása és debütálása a 2010-es Gallery by Nighton lesz. A felvetett témák mentén, meghívott művészek és szakemberek délelőttönként „rajzórákat” tartanak a Stúdió Galériában, majd az itt készült közös munkákból estéről-estére kiállítás nyílik. A különleges rajzórákon olyan középiskolás fiatalok vesznek részt, akik az előzetes felhívásra jelentkeztek. A rajzórák célja elsősorban nem a rajz tanítása, hanem egy minél konkrétabb kommunikáció elősegítése a rajz segítségével. E –csapat munkában elkövetett- kommunikációs kísérletek lenyomatai az esti megnyitókon lesznek láthatóak, ahol a látogatók betekintést nyerhetnek egy műhely-szituációba, és a néhány órával korábban megszületett munkákat bemutató friss és dinamikus kiállításba. Az esti kiállításokon látható munkákon keresztül a művészek által kidolgozott “alternatív” oktatási mód, vagy munkamódszer is megismerhetővé válik. A rajzórákat vezető művészeknek és szakembereknek itt tehát csupán segítő szerepe van: ők alkotják meg azt a helyzetet, amelyben a Rajzolók dolgoznak, és témafelvetéseikkel ők biztosítják a közös munkához szükséges keretet.

 

1. Döntésfa: A „rajzóra” során, olyan modellek építése a cél, melyek segítségével elképzelt jövőbeli események és történések szimulálhatóak. Például: Mi lenne, ha megszűnne a pénz? Három-négy nagyméretű modell megalkotása a cél, melyet rajzok, jegyzetek és műveletábrák segítségével, nagyméretű fém táblákon hoznak létre a résztvevők.

2. Amortizált ütés: Hogyan dolgozzák fel a fiatalok a médiában, az utcán, esetleg a családban látott/tapasztalt erőszak tényét? Milyen pozícióba helyezkednek ilyenkor és miként értelmezik azokat? A „rajzóra” során, – egy erőszak-ellenes kampány részeként- a Rajzolók megfogalmazzák a társadalomban elhatalmasodó agresszióval kapcsolatos állásfoglalásukat, melyhez a városi vizuális kommunikáció sajátos nyelvezetét és műfajait is felhasználják.

3. Másság: A résztvevők performatív gyakorlatok és rövid drámajátékok segítségével közösen felidézik a kiközösítettség érzését, majd az ennek hatására született érzéseket és gondolatokat rajz formájában rögzítik. A gyakorlatok sokfélék, a résztvevők aktív jelenléte elengedhetetlen.

4. ABC: A „rajzórán” résztvevők a tévé hatását, a médiák mechanizmusát vizsgálják: létrehozzák és generálják az alávetettség helyzetét, melyben a fogyasztó azt hiszi, választhat. Egy hosszú tévéadáson keresztül jut el az információ a Rajzolókhoz, melyet a jelenlévő művészek olykor megállítanak, kommentálnak és különböző illusztrációs betétekkel magyaráznak.

5. Az emberek azok állatok: Egyéni tablók és egy kollektív faliújság megalkotása a cél, melyen az ember és a környezete témakörét járja körül a csoport, érintve az ipari növénytermesztés, állattenyésztés témakörét, a szükséges, elégséges, felesleges és túlfogyasztás fogalmát.

http://thetravellingdrawingschool.blogspot.com/