GALLERY BY NIGHT 2018 – A JÖVŐT VÉGKÉP ELTÖRÖLNI

Az idei Gallery by Night felvetése az volt, hogy a 60. évforduló ürügyén, a Stúdió több mint 600 műtárgyból álló gyűjteményét hozza helyzetbe. A Stúdió Galéria terében őrzött gyűjtemény törzsanyaga legnagyobb részt hetvenes-nyolcvanas években készült alkotásokból áll. A kilencvenes évektől a gyűjtemény a szervezeti átalakulás (a Művészeti Alaptól való függetlenedés) miatt az előző évtizedek mintájára nem gyarapodott már, azonban mégis található néhány tucat munka ebből az évtizedből, és a kétezres évek utánról is – nagyrészt felajánlásoknak köszönhetően.
Nem csak a Stúdió 60. születésnapja, hanem a gyűjtemény kezelés némileg tisztázatlan jelene (és jövője) is apropót ad arra, hogy a Stúdió örökségének ezt a meghatározó szeletét helyezze fókuszba.
A közel 10 napos Gallery by Night teret ad a gyűjteményre való egyéni reflexióknak, és az éves kiállításon megkezdett intézménytörténeti beszélgetések folytatásának.

A Gallery by Night eseménysorozat programjai a következők:

10.29. / GbN ‘18 // Orosz bárka // Film-est
10.30. / GbN ‘18 // A jövőt végképp elnyújtani // Felsmann István
10.31. / Photo of the Day II. (narrative version) – Szacsva Y Pál + Mindenszentek buli

11.12. / GbN ‘18 // Képsor // Pólya Zsombor kiállítása
11.13. / GbN ’18 / Kortárs alkotások anyaghasználata restaurátor szemmel– Lowack Balázs projektje
11.14. / GbN ‘18 // Teaszertartás // Pettendi Szabó Péter és Huang Yuhan
11.15. / GbN ‘18 // Rég nem látott művek // Lődi Virág
11.16. / GbN ‘18 // Olyan volt, hogy… // Asztalos Zsolt kiállítása

Az eseménysorozat az NKA és az Erzsébetvárosi Önkormányzat támogatásával valósul meg.

GbN ’18 //A jövőt végképp elnyújtani //  Felsmann István

Megnyitó: 2018. október 30. 17.00

Gallery by Night 2018 – a szervezet 60. évfordulójára és az éves kiállítás tematikájára rímelve – a Stúdió több mint 600 műtárgyból álló gyűjteményét kívánja helyzetbe hozni.

Az ötlet azon alapul, hogy januárban többen fizikailag is megmerítkeztünk a gyűjtemény törzsanyagában – átpakoltuk, leporoltuk, dokumentáltuk -, és eközben rengeteg megválaszolatlan kérdéssel szembesültünk. Felsmann István a januári munkacsoport tagjaként találkozott először a Stúdió tárgyi örökségével, és részben ettől a közösségi munkától inspirálódva készítette el a gyűjteményi darabokat felhasználó installációit a Gallery By Night-ra >>

>> Késésben vagyok, mint általában, rohanok az FKSE-be, hogy segítsek átpakolni a penésztől menekülő gyűjteményt. A darabjait nem ismerem, ezért némiképp érdekel a feladat. Egyébként nem nagyon szoktam bejárni az FKSE-be, a közösségi életben is ritkán veszek részt, de most válság van, hív a kötelesség; meg kell menteni azt a helyet, amely lehetőséget ad régi ismeretségek fenntartására és új emberek megismerésére, akik együtt alakítják azt a szellemi közösséget, amit FKSE-nek hívnak.
Emelgetés közben Orbán Györgyöt kérdezgetem a gyűjteményről, vágta a témát; minden műről tudott néhány szót mondani. Érdekes darabok kerülnek elő, egy korai Fehér László (korábban mennyivel oldottabb volt a stílusa! – konstatálom magamban), egy Bada-Dada „Apokalipszis most” Párizsban – akár ez is lehetne a címe a műnek…
Mint Marlon Brando az Apokalpszis most-ban, itt is be lehet dilizni a képek dzsungelében… Apropó Brando, eszembe jut egy műgyűjtő ismerősöm, mert a szobában a polc tetején egy Ficzek fityeg, fel is csörgetem, hogy tud-e róla, tudom, hogy kedveli.
Van itt minden a Stúdió gyűjteményben: stroke-os Dalai Láma egy ismeretlen művésztől és sok más titokzatos kép, amelyekről rendíthetetlenül próbáljuk megfejteni, ki csinálta őket, mikor.
A szobrok egy kupacban, mint a kempingezők a tábortűz körül, nehéznek tűnnek… kicsit odébb is állok.
A gyűjteményről gondolkodom, a régvolt időkről, ami egyszerre nyomasztó és lelkesítő.
Olyan ez a közösség, mint az afrikai dzsibutiak, akik hisznek a jövőben, a függetlenségben, de mivel nincs semmijük, amivel kereskedhetnének, idegen befolyások és hatalmak között kényszerülnek egyensúlyozni. Legfőbb kincsük maguk az emberek, azok a személyek, akik együtt alkotják Dzsibutit.
Vajon mi lesz a sorsa ennek az önmagát definiálni próbáló halmaznak? Jó lenne valamit kezdeni vele… a portól piszkos lett a kezem, lemosom. <<

A kiállítás – a GbN hagyományait követve – csak 30-án látogatható.

https://www.facebook.com/events/1020599288127737/

GbN ‘18 // Photo of the Day II. (narrative version) // Szacsva y Pál + Mindenszentek buli

Megnyitó: 2018. október 31. 19:00

Vetítések: 19:00 és 20:30 kor – közte beszélgetés, utána mulatság és feszültséglevezető tökfaragás!

A Stúdió ’18 – Szalon – A jövőt végképp eltörölni című éves kiállításon volt egy A4-es lap, amely arról tájékoztatta a kiállításnézőket, hogy Szacsva y Pál Photo of the Day című munkája öncenzúra áldozatává vált.
Ezt az öncenzurális gesztust leginkább a befogadó intézmény, a Magyar Képzőművészeti Egyetem pletykákból ismert, instabil gazdasági/politikai helyzete és a Tusványoson bejelentett kultúrharc, valamint az általános közhangulat indokolta.
De Szacsva y Pál és a kiállítás szervezői szerették volna láthatóvá tenni a munkáját, és erre egy Gallery by Nightra hangolt, közös videónézés tűnt a legadekvátabb formának.

*A videómunka nem a művész által tervezett installatív helyzetben, hanem filmklubot idéző formában, a közösségi térben kerül vetítésre az este folyamán: 19:00 és 20:30-kor.

Az esemény létrejöttét az Erzsébetvárosi Önkormányzat támogatta.

https://www.facebook.com/events/335993147181811/

GbN ‘18 // Képsor // Pólya Zsombor kiállítása

Megnyitó: 2018. november 12. 19:00

A Képsor című kiállításon az alábbi művészek – a Stúdió gyűjteményben meglévő – alkotásainak reprodukciói kerülnek bemutatásra. A dokumentációért külön köszönet Bényi Andreának, Esterházy Marcellnek, Orbán Györgynek, Surányi Miklósnak, Zellei Boglárkának.

Almásy Aladár (3), Babos Ágnes (3), Babos Éva (1), Bada Tibor (1), Badacsonyi Sándor (2), Bakos Ildikó (1), Balássi Zoltán (2), Bálint Ildikó (3), Balla Margit (1), Bálványos Huba (1), Banga Ferenc (7), Barabás Márton (2), Baska József (1), Baticz Levente (1), Becsey Zsuzsa (1), Benedek György (1), Benyó Ildikó (2), Beöthy Balázs (1), Beöthy, Nemes, Pereszlényi (1), Berhidi Mária (1), Bernáth András (1), Blaskó János (1), Bodó Károly (2), Bodóczky István (6), Bodor Anikó (3), Bogdándy Zoltán Sz. (1), Boros István (1), Bozsik István (1), Böröcz András (1), Bráda Tibor (5), Buhály József (3), Bujdosó Ernő (2), Bukta Imre (3), Butak András (1), Csaba Iván (1), Csavlek András (2), Csikszentmihályi Róbert (2), Csikvári Péter (1), Csisztu-Miksa (1), Csizmadia László (1), Czakó Mária (1), Czinder Antal (4), Dechandt (1), Decsi Ilona (2), Demény Miklós (2), Dévényi János (1), Dienes Gábor (3), Dorosz Károly (1), Duschanek János (1), Eduardo Ruben (1), ef Zámbó István (3), Egyed László (1), Eisenmeyer Tibor (2), Elekes Károly (2), Erőss István (1), Eskulics Tamás (2), Eszik Alajos (2), Fábián Pál (1), Farkas Ádám (3), Farsang Sándor (5), Fehér László (1), Feledy Zsuzsa (3), Ferdinánd Judit (3), Fillenz István (2), Fitzek Ferenc (1), Forgács Gábor (1), Fritz János (2), Füleky Adrienn (1), Gaál József (2), Gábor Imre (3), Gábor István (2), Gál Tamás (1), Galántai György (1), Galusz Gyöngyi (1), Gellér B. István (1), Gémes Péter (1), Gerhes Gábor (2), Göttz János (1), Győrffy Sándor (1), Győri István (1), Gyulavári Pál (2), Gyurcsek Ferenc (1), Hajdu László (5), Hantos Károly (1), Haraszti László (1), Havas Eszter (5), Hegedűs 2 László (2), Hejettes Szomjazók (1), Heltai Ervin (1), Hepp Edit (1), Hevesi Nándor (1), Hévizi Éva (2), Hibó Tamás (1), Hídvégi Valéria (2), Homolya Gábor (1), Ifj. Benedek Jenő (1), Illényi Tamara (1), Illyés Antal (1), ismeretlen (6), Jánosházy Ágnes (1), Janzer Frigyes (2), Jónás Attila (1), Jovián György (1), Józsa János (1), Július Gyula (3), Kádár János Miklós (1), Kalmár István (5), Kántor Jenő (3), Karmó Zoltán (1), Kárpáti Tamás (2), Katona Zoltán (1), Katona Zsuzsa (4), Kaubek Péter (1), Kelecsényi Csilla (1), Kelemen Károly (1), Kerek Béla (1), Keresztes Dóra (1), Kéri Ádám (2), Kéri Imre (4), Kicsiny Balázs (2), Kis Sándor Lajos (1), Kisléghy N. Ádám (1), Kiss György (2), Kiss Mihály (2), Kiss Zoltán László (1), Klimó Károly (1), Kocsis Imre (3), Kócsy Iringó (1), Kollár György (1), Kopasz Tamás (7), Kótai Tamás (1), Kovács Dénes (1), Kovács Imre (2), Kovács Johanna (1), Kovács László (2), Kovács P. Balázs (1), Kovács Péter (5), Kovács Tamás (1), Kozák Attila (1), Kő Pál (1), Körösényi Tamás (2), Köves Éva (1), Kubisch János (2), Kungl György (1), Lacza Márta (1), Leitner Sándor (1), Lengyel András (2), Lenkey Zoltán (1), Lévay Jenő (3), Lisztes István (2), Lois Viktor (2), Lóránt Zsuzsa (1), Lovász Erzsébet (1), Lugossy Mária (1), Lukovicky Endre (1), M. Novák András (3), Madácsy István (1), Magén István (1), Máger Ágnes (1), Magyar István (1), Maracskó Gabriella (3), Markolt György (1), Marosits István (4), Maurer Dóra (1), Merényi Valéria (2), Mészáros Géza (5), Mészáros Mária (1), Mihály Gábor (4), Mika Kavaszto (1), Mizser Pál (2), Molnár Gabriella (2), Molnár L. József (2), Müller Árpád (1), Nagy Gábor (3), Nagy Gábor György (1), Nagy Gábor Mihály (1), Nagy Sándor Zoltán (19, Nemes Csaba (1), Németh András (1), Neuberger István (1), Nyári Zsolt (1), Olajos György (1), Orbán Attila (1), Orosz István (3), Orosz Péter (1), Ősz Gábor (1), Pál Csaba (1), Pálfi Katalin (1), Palkó Tibor (2), Pálos Anna (1), Palotás József (3), Parótzi Ágnes (1), Pataki Ferenc (1), Pataki Tibor (1), Pató Róza (1), Pető János (2), Petrilla István (1), Pirk László (1), Pócs Péter (1), Prutkay Péter (6), Püspöky István (3), Rácmolnár Sándor (3), Rácz József (3), Rádóczy Gy. Gábor (6), Raffai Béla (1), Rajki László (2), Rátkay György (4), Regős István (2), Rényi Krisztina (1), Révész László (1), Révész Napsugár (1), Romvári János (3), Roskó Bea (2), Roskó Gábor (1), Samu Géza (2), Sándor Antal (1), Sarkadi Péter (1), Sáros A. Miklós (7), Sebők Éva (1), Seregi József (2), Somlai Vilma (2), Somogyi Győző (3), Soós Tamás (1), Stefániai Edit (1), Stefanovits Péter (1), Sugár János (1), Swierkievitz Róbert (4), Szabadi Zoltán (3), Szabados Árpád (7), Szabados Margit (3), Szabó Gábor (4), Szabó László (4), Szabó Tamás (1), Szarka Péter (1), Szemethy Imre (5), Szentgyörgyi József (6), Szépfalvi Ágnes (1), Szigeti András (1), Szíj Kamilla (2), Szili István (1), Sziráki Endre (3), Szirányi István (1), Szirtes János (2), Szöllőssy Enikő (5), Szőnyi Krisztina (1), Szunyoghy András (3), Szurcsik József (2), Szűts Miklós (2), Takács Máté (1), Tamás Noémi (3), Tasi Tibor (1), Tassy Béla (6), Tenk László (2), Tolnay Imre (1), Topor András (5), Tornay Endre A. (9), Tóth Ernő (1), Tóth Julianna (1), Tölg Molnár Zoltán (4), Trischler Ferenc (1), Tulipán László (1), Turcsán Miklós (2), Turi Éva (1), Váli Dezső (1), Valkó László (3), Vályi Péter (1), Varga Éva (2), Varga József (1), Varga Tamás (1), Varkoly László (1), Várnagy Ildikó (1), Várnagy Tibor (1), Vasvári László Sánd. (1), Végh András (6), Véssey Gábor (2), Vincze Ottó (2), Vojnich Erzsébet (2), Vörös András (1), Wahorn András (4), Wegroszta Gyula (1), Záborszky Gábor (4), Zöld Anikó (3), Zrinyifalvi Gábor (1), Zsakó István (3)

Aki teheti hozzon magával nagyítót a kiállításra, de limitált számban helyben használható eszközök is rendelkezésre állnak majd.

https://www.facebook.com/fksestudio/photos/gm.372144940233298/975448162646775/?type=3&theater

Videó:

https://www.youtube.com/watch?v=eOHepsUeNsI

GbN ’18 // Kortárs alkotások anyaghasználata restaurátor szemmel + Lehetetlen Művek Műhelye // Lowack Balázs

Megnyitó: 2018. november 13. 19:00

Gallery by Night 2018 egyestés eseményeinek sorában egy társszakmai kommentár is helyet kap. Lowack Balázs restaurátor hallgató, aki történetesen a Stúdió gyűjteményében található egyik táblakép (Véssey Gábor “Brook tanulmánylap” 1980) helyreállításával, konzerválhatóságával foglalkozik. Kutatása, illetve a restaurátori munka ugyan jövő májussal fejeződik be, de jelen esetben a GbN gyűjtemény-fókuszú programsorozatába mint kutatási fáziskép kerül bemutatásra. A Stúdió falain a körbe járt Véssey-munka anyagvizsgálatos eredményeit láthatjuk, amelyet Balázs bevezető prezentációja kísér. A konkrét Véssey-mű kapcsán felmerülő restaurálási dilemmák (olcsó, efemer anyagok helyreállíthatósága; kasírozás mint korabeli installálási kontextus; ifjúkori munkák szerepe az életműben; a gyűjteményezési szándék mint a restaurálást meghatározó körülmény) egyúttal alkalmat adnak egy speciális műhelymunkára. A Lehetetlen Művek Műhelye workshop keretében Balázs koordinálásával SZ.T.K. (Szállíthatatlan, Tárolhatatlan, Kiállíthatatlan) művekkel és megoldási javaslatokkal, anyaghasználati praktikákkal foglalkozunk. Kérünk, ha van olyan munkád vagy koncepciód, ami már régóta fejtörést okoz (hogy csomagold, hogy javítsd meg, egyáltalán milyen anyagokból készítsd el), hozd magaddal – ha nem megy, akkor reprón – és keressünk rá közösen műtárgyvédelmi, konzerválási szempontból ütős vagy tartós megoldást!

november 13. (kedd)
19.00 – 19.30 / Prezentáció / Lowack Balázs
19.40 – 23.00 / Lehetetlen Művek Műhelye

Koncepció és szervezés: Lowack Balázs és Salamon Júlia

Lehetetlen Művek Műhelye workshopkiírás röviden:
Hozz magaddal nehezen csomagolható és/vagy szállítható, a környezeti hatásokra túlzottan érzékeny vagy nem túl tartós (vagyis SZ.T.K.) munkát! Vagy akár készíts olyan alkotást, ami biztosan tönkre fog menni, és restaurátor legyen a talpán, aki meg tudja menteni a művedet! De az is jó, ha csak ötleteket, vázlatokat hoztok magatokkal! A munkákat együtt kielemezzük, hogy milyen potenciálisan rizikós elemeket építettetek bele, és ezek milyen veszélyeket hordoznak magukban szállítás, tárolás, gyűjteményezés, installálhatóság szempontjából. Mi is biztosítunk helyben nyersanyagot limitált mennyiségben a Lehetetlen Művek elkészítéséhez, de ti is hozzatok magatokkal olyan matériákat, amellyel régóta szemeztek, de eddig nem mertétek felhasználni, kipróbálni. Továbbá eszközöket is hozzatok magatokkal (főleg extrém elképzelések esetén), vagy egyeztetés céljából írjatok nekünk előtte (lowack.ba@gmail.com, salamon7julia@gmail.com), hogy tudjuk, mivel készüljünk!

Jelentkezés a workshopra: 2018 november 12-e 18.00-ig a fenti e-mailcímeken.

A Stúdióban bemutatandó kutatási fázisképek a Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) és a Nemzeti Múzeum Iparművészeti Restaurátor Specializációk képzésének egyik 2018/19-as készülő diplomamunkája. Konzulens: Orosz Katalin DLA, Iparművészeti Restaurátor Specializációk vezetője

Az esemény a Gallery by Night 2018 programsorozat keretein belül az NKA támogatásával valósul meg.

https://www.facebook.com/events/559774611133147/

GbN ’18 // Teaszertartás // Pettendi Szabó Péterrel és Huang Yuhannal

Megnyitó: 2018. november 14. 17.00/19.00

Teaszertartás Pettendi Szabó Péterrel és Huang Yuhannal, illetve műalkotásokkal az FKSE gyűjteményéből. Párhuzamosan két asztalnál várunk benneteket kiscsoportos, elmélyült beszélgetésekre. Pettendi Szabó Péter asztalánál magyar, Huang Yuhan asztalánál angol nyelven lesz lehetőség ismerkedni egymással, egymás gondolataival, illetve a különleges teákkal.

Az ingyenes, de regisztrációhoz kötött esemény két turnusban zajlik, 17 és 19 órai kezdettel. Turnusonként 2 x 5 fő vehet rajta részt. Regisztrálni a fiatalkepzomuveszekstudioja@gmail.com címen tudtok TEASZERTARTÁS subjecttel. Kérjük, jelezzétek, hogy 1; melyik asztalhoz ülnétek (magyar vagy angol nyelvű), 2; melyik turnushoz csatlakoznátok (17 vagy 19 óra).

Az FKSE-gyűjteményből kiválasztott műalkotások:
Eisenmayer Tibor: Egy városban, 1978
Farkas Ádám: Éj, 1972
Kovács László: Kút, 1978
Pálfi Katalin: Fekvő figura, 1975
Tornay Endre András: Himnusz, 1981
Tornay Endre András: Virrasztók, 1987
Záborszky Gábor: Együtt vagy egyedül, 1982

GbN ‘18 // Tea Ceremony // Péter Szabó Pettendi and Huang Yuhan

Tea ceremony with Péter Szabó Pettendi, Huang Yuhan, and artworks selected from the FKSE collection. Exotic teas and intense conversation (in English) in small groups of 5 at 5pm and 7pm. Please RSVP at fiatalkepzomuveszekstudioja@gmail.com (subject: TEASZERTARTÁS) and select a time (5pm or 7pm).

Az esemény a Gallery by Night 2018 programsorozat keretein belül az NKA és az Erzsébetvárosi Önkormányzat támogatásával valósul meg.

https://www.facebook.com/events/264241377627461/

GbN ’18 // Rég nem látott művek (rég fel nem tett kérdések)

Megnyitó: 2018. november 15. 19:00

A megszólított, és kiállító művészek (bővülő) névsora: Barabás Márton, Elekes Károly, Orosz István, Szíj Kamilla, Szirtes János, Szüts Miklós, Vojnich Erzsébet

A gyűjtemény/archívum 10 éve, az ötvenedik évfordulón is “elő lett véve”. Akkor a Stúdió háromkötetes kiadványában Fenyvesi Áron foglalta össze, hogy mit lehet tudni a gyűjtemény politikumáról/esztétikájáról, és a Stúdió gyűjteményépítési stratégiájáról.
Fenyvesit idézve: “A műtárgyvásárlásokon keresztül történő díjazás következtében beinduló gyűjtésre pedig a szociális támogatás “árnya” is vetül.” A gyűjtemény tehát nem tisztán valamiféle esztétikai (vagy ideológiai) koncepció mentén, vagy befektetési célból létesült, hanem a Stúdió-tagok közvetett anyagi támogatásának eszközeként is funkcionált.
A rég nem látott művek (rég fel nem tett kérdések) című kiállítás alapgondolata, hogy amennyiben a gyűjteményt a Kádár-kori művészet-támogatás egyik gyakorlataként értelmezzük, lehetőségünk lesz az állami mecenatúráról gondolkodni, (ne adj isten termékeny) vitákat elindítani vagy tovább folytatni.
A kiállításra olyan művészektől válogattam munkákat, akik különböző életutakat jártak be Stúdió-tagságukat követően, és vélhetőleg eltérően gondolkodnak, nem csak stúdiós múltjukról, de az állami kultúrafinanszírozás szerepéről is. A rég nem látott gyűjteményi darabok mellett a művészek válaszai olvashatók az általam feltett három kérdésre, melyek az alábbiak voltak:

1. Mit adott a Stúdió a rendszerváltás előtti évtizedekben a közvetlen anyagi támogatásokon túl? Hogy emlékszik vissza: a Stúdión belüli tevékenységét (az aktív tagsága alatt) a közösség vagy az egyéni alkotói ambíciók motiválták?

2. Emlékszik-e, hogy melyik munkája került a Stúdió gyűjteményébe? Mesélje el a gyűjteménybe kerülés körülményeit, ha erre nem emlékszik konkrétan, akkor általánosságban, meséljen arról, hogy mennyire volt transzparens a Stúdió gyűjteményépítése?

3. Ön szerint feladata-e a mindenkori államnak a (képző)művészet közvetlen támogatása (pl. ösztöndíjrendszer, műtárgyvásárlás formájában)? Ha igen, akkor milyen művészetet kell támogatnia az államnak?

Az esemény a Gallery by Night 2018 programsorozat keretein belül az NKA támogatásával valósul meg.

https://www.facebook.com/events/278295906146461/

GbN ’18 // Olyan volt, hogy… // Asztalos Zsolt

Megnyitó:  2018. november 16.

Egy gyűjtemény mindig valamilyen rendezési elv mentén születik. A Stúdió gyűjteménye vélhetően az egyesület megfelelő korszakainak reprezentatív művészeti lenyomata kíván lenni. A gyűjtemény nem lehet minden esetben teljes, de törekedhet arra, hogy bizonyos korszakok és bizonyos kiemelkedő alkotók / alkotások archívuma lehessen. Egy gyűjteménynek van egy különös csendje. Az alkotások olykor egy raktárban, olykor egy tárlaton szerepelnek. Kurátorok, művészettörténészek szerkesztik, kontextusba helyezik, rendszerezik – muzeális tárgyakká válnak. Feladatuk, hogy az emlékezés tárgyává váljanak, a szakma kutatási alanyai lehessenek. Bizonyos értelemben elszakadnak alkotójuktól, tőlük függetlenül önálló életet élnek.

A kiállítási koncepciómban az alkotások emberi oldalait szeretném bemutatni. Elsősorban nem a műtárgyakat helyezem fókuszba, hanem a műtárgyakon keresztül az alkotókat. Azt szeretném ábrázolni, hogy a gyűjtemény bizonyos alkotói hogyan emlékeznek vissza a gyűjteményben szereplő alkotásukra. Egy filmet készítettem, amelyben néhány alkotót megkértem, hogy idézzék fel emlékeik szerint, és szavakkal írják körbe, milyen is az a mű. Konkrétan a művek vizuális küllemére voltam kíváncsi. Nem elsősorban a művészeti koncepciójukat mutatom be, hanem konkrétan a műtárgy fizikai valóját, ami és ahogyan gyűjteményben szerepel. Egy mű az idő távolában az alkotó képzeletében deformálódik, átalakul, mássá válik, talán egy új mű jön létre. A képet befolyásolja az egyéni és a társadalmi tudásváltozás. Az alkotó éli tovább életét, de egy gyűjteményben szereplő alkotás mindig egy adott pillanat lenyomta – statikus kép. Ez a film kizárólag az alkotók portréfilmje. Mivel egy gyűjtemény – ahogy fent említettem – az emlékezés tárgya, így a filmemben nem objektív szakmai tudásra, hanem az alkotók személyes emlékezetére vagyok kíváncsi. Ahogyan bennük megjelenik a kép, úgy a bennünk is verbális úton létrejön egy kép, egy képzet.

A kiállítótérben a film egy nagy méretű projektoros vetítésen látható. A vetített vászon körül a gyűjteménnyel kapcsolatos bútordarabok egyfajta párbeszédet hoznak létre a filmmel, installációba rendeződnek. Az eredeti művek nem jelennek meg semmilyen formában, csak a képzeletünkben lesznek láthatók.

Az esemény a Gallery by Night programsorozat keretein belül az NKA támogatásával valósul meg.

https://www.facebook.com/events/605210769911288/