A (2) hét műtárgya

A (2) hét műtárgya lehetőséget biztosít a kortárs művészettel kapcsolatos kötetlen eszmecserére a Fiatal Képzőművészek Stúdiója és a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet szakos hallgatóiból alakult csapat együttműködésének keretében. A projekt olyan intenzív együttgondolkodáson alapuló szellemi műhely, amelynek középpontjában maga a műtárgy áll. Egy olyan szokatlanul fókuszált figyelmet és párbeszédet (hiperaktív diszkurzivitás) generál, ami egyetlen műtárgy körül bontakozik ki. 2016. május 9-től az estek két hetente hétfőn, 19:00 órától kerülnek megrendezésre, az FKSE 2-es műtermében.

A (2) hét műtárgya csapata:

Hitka Lili,
Kormos Zsófia,
Lőrinczy Lia,
Helyes Dániel,

Peták Dénes,
Zemlényi-Kovács Barnabás

Grafika:
Dózsa Tamara
Németh Sebestyén

További információ: http://2hetmutargya.tumblr.com/

 

A (2) hét műtárgya: 00 – Hiperaktív diszkurzivitás

2HM cover

A „nulladik” – upstream – eseményre május 9-én egy kerekasztal beszélgetés formájában került sor, ahol a korábban megvalósított hasonló kísérletekkel kapcsolatos tapasztalatokat osztották meg egymással a résztvevők. Az eseményen a kétezres évek elején megvalósult két meghatározó beszélgetéssorozatot (A hét műtárgya, Két művész – Két kurátor) a Kis Varsó művészpáros és Erhardt Miklós, illetve Sugár János képviselte. A beszélgetést Kozma Eszter, az FKSE elnöke és Zemlényi-Kovács Barnabás moderálta.

Hangfelvétel: http://2hetmutargya.tumblr.com/

Facebook

Fotó: Nagy Kata

FKSE – A (2) HÉT MŰTÁRGYA:01 – Heidi, Kristóf Gábor

13241209_1205229476183357_6048852590185381748_n

Az első eseményen Kristóf Gábor Heidi-sorozatának egy lehetséges új darabjáról indítunk interaktív diskurzust. A képalkotó eljárások eszközeit vizsgáló művészi kísérletezés közben felfedezett „alkotótárs”, Heidi segítségével jött létre a máig újabb darabokkal bővülő sorozat. Heidi korábbi munkáinak prezentálásával és egy nyers állapotú mű bemutatásával indul a beszélgetés a kiterjesztett műtárgyfogalom egy izgalmas példájáról. A selejt nyomóköpenyekből álló sorozat mikortól és hogyan kap műtárgyként létjogosultságot? Mit jelent a ready-made és talált tárgy fogalma 100 évvel Duchamp után? Mit tudhatunk meg a képek természetéről a képalkotás mai technikáin keresztül? A művész hogyan válik közvetítővé és nem alkotóvá (ki Heidi)? Miként kerül egy-egy Heidi absztrakt a kereskedelmi piacra és mi történne, ha létrejönne egy “nemzetközi Heidi találkozó”? A beszélgetés alatt szó esik majd a sorozat lehetséges lezárásáról illetve végpontokról, miközben egy eredendően “veszélyes hulladékot” ülünk körbe.

Résztvevők:

Heidi és Kristóf Gábor
Lőrinczy Lia
Zemlényi-Kovács Barnabás

Facebook

Beszámoló, artmagazin online

Fotó: Nagy Kata

FKSE – A (2) HÉT MŰTÁRGYA:02 – Hatalmi szóval, Eperjesi Ágnes

2hm-2.EperjesiÁgi

A soron következő (2) hét műtárgya Eperjesi Ágnes 2015-ös, az Off Biennálé keretében megvalósuló Hatalmi szóval című performansza. A projekt hatalmon lévő politikusok beszédeivel foglalkozik. A megidézett államelnök és miniszterelnökök négy különösen fontos társadalmi kérdésben foglalnak állást beszédeikben. A következő eseményen a Hatalmi szóval projekt negyedikként elhangzott beszédéről kezdeményezünk diskurzust: Julia Gillard volt ausztrál miniszterelnöknő beszédének átiratát Dr. Szél Bernadett LMP-s képviselő olvasta fel a parlamentben, napirend utáni felszólalásként. Az elhangzott szöveg a szexizmusról és a nőgyűlöletről szól, így az este folyamán ez a téma kiemelt szerepet kap. Mint ahogy a hatalom gyakorlásának kultúrája, a „hatalmi szó” hatása, változatossága és a minden országban jelenlévő közügyeket érintő problémák, és azok kezelése is. Illetve ezzel összefüggésben megvitatjuk a művészet társadalmi kérdésekben vállalt közvetítő szerepét.

 

Résztvevő:

Eperjesi Ágnes

Moderátorok:

Hitka Lili

Kormos Zsófi

Facebook

Beszámoló, artmagazin online

 

Fotó: Nagy Kata

FKSE – A (2) HÉT MŰTÁRGYA:03 – Erdélyi Gábor: Nincs címe

13413508_1224401887599449_461318620115470281_n Erdélyi Gábor a monokróm festészet néhány hazai képviselőjének egyike, akinek homogén, szürke felületű képei az élükön elevenednek meg, metaforikus keretek – vékony, színes festékrétegek, élből kiálló festékszálak – kimeríthetetlennek tűnő variációiban. Képen kívüli festészet, ahol a festmény lényegében az élekre sűrűsödik, redukálódik. Miért, mihez képest monokrómok akkor Erdélyi képei? Érvényes-e még a radikális jelző, ha monokróm festészetről beszélünk?
A soron következő (2) hét műtárgyán ennek a rendkívül következetes, már-már monomániásnak tűnő alkotói programnak egy reprezentatív darabjáról fogunk beszélgetni.
Tiszteletben tartva a művész kérését, az esten Zsikla Mónika művészettörténész fogja képviselni.

A meghívott művészt képviseli:
Zsikla Mónika

Moderátorok:
Helyes Dániel
Zemlényi-Kovács Barnabás

Fotó: Nagy Kata

FKSE – A (2) HÉT MŰTÁRGYA: 04 – Tarr Hajnalka: Attachment

2hm-4.TarrHajnalka

A következő (2) hét műtárgya van is és nincs is. Mind jellegét tekintve (átjárható fal), mind pedig azt a tényt, hogy egy olyan installációról lesz szó, amellyel dokumentáció formájában találkozhatnak az est résztvevői. Az Attachment 2008-ban, 7000 doboz gémkapocs összefűzéséből épült meg a Műcsarnokban. Tarr Hajnalka a 250 kilós „vasfüggönyt” pszichiátrián kezelt betegek segítségével 25 nap alatt építette meg.  Hétfő este a relativitás Attachment által megmutatkozó dimenzióiról fogunk beszélgetni.
A meghívott művész:
Tarr Hajnalka

Moderátorok:
Hitka Lili
Kormos Zsófia
Lőrinczy Lia

Fotó: Borbás Márton

FKSE – A (2) Hét Műtárgya:05 – Société Réaliste: A life to see

13654381_1242280849144886_8913516006958655565_n

Leni Riefenstahl egyike a XX. század legellentmondásosabb művészeinek. A mintegy 10 órányi életművet mutatja be a Société Réaliste (Gróf Ferenc, Jean-Baptiste Naudy, 2004-2014) interneten játszódó „filmje”, az egyes filmkockákat véletlenszerűen mutatva olyan hosszan, hogy az kiadja a 101 évesen meghalt (és 2002-ben még forgató!) Riefenstahl életének idejét.

Időpont: 2016.07.18. 19:00,
Helyszín: FKSE 2-es műterem

Leni Riefenstahl Hitler rendezőnőjeként vált ismertté, olyan híres-hírhedt filmekkel mint az Akarat diadala (1935) és az Olimpia (1938). Vannak, akik a „szépség szörnyetegét” (Susan Sontag) látják benne, aki kulcsszerepet játszott a nácik propagandagépezetében, mások, mint Jean Cocteau, „a film géniuszának” nevezik, egy rendkívüli tehetségű rendezőnek, akit a háború után szinte egy életre eltiltottak a filmkészítéstől. A mintegy 10 órányi életművet mutatja be a Szociété Réaliste (Gróf Ferenc, Jean-Baptiste Naudy, 2004-2014) interneten játszódó „filmje”, az egyes filmkockákat véletlenszerűen mutatva olyan hosszan, hogy az kiadja a 101 évesen meghalt (és 2002-ben még forgató!) Riefenstahl életének idejét. A vetítés 2012-ben kezdődött és 2113-ban fog véget érni. Ezzel a különös „hommage”-zsal zárjuk A (2) hét műtárgya bevezető sorozatát.

A meghívott művész:
Gróf Ferenc

Moderátorok:
Helyes Dániel
Zemlényi-Kovács Barnabás

Facebook


FKSE – A (2) hét műtárgya 2.1 – Keresztesi Botond: Danse Macabre

14449739_1307315189308118_6476472498456514280_n

Októberben újra indul a (2) hét műtárgya!
Az FKSE (2) hétműtárgya megkezdi őszi évadát a Studió galéria 2-es műtermében.

A szezonnyitó alkalmon Keresztesi Botonddal beszélgetünk Danse Macabre című festményéről. Hogy kapcsolható a korai magyar plakátművészet a mai diskurzushoz, mi lehet a szerepe a művészettörténeti toposzoknak a kortárs képzőművészetben? Hol tart most a posztinternet hullám? Netművészet, digitális nosztalgia a téma egyik legrelevánsabb hazai képviselőjével.

A meghívott művész: Keresztesi Botond

Moderátorok: Lőrinczy Lia Helyes Dániel

Fotó: Cserna Endre

FKSE – A (2) hét műtárgya 2.2 – Simon Klára: The End

artmarketam

A (2) hét műtárgya következő, október 14-i, pénteki eseményén Simon Klára The End című konceptuális installációjáról kezdeményezünk beszélgetést a művész és a nézők között Mélyi József közreműködésével. Az esemény az eddigiektől eltérően, a Millenárison, az ArtMarket kortárs művészeti vásáron a Magyar Képzőművészeti Egyetem standjánál valósul meg.
A Kis Varsó-művészpáros 2001-ben egy hétről-hétre ismétlődő beszélgetéssorozatot indított A hét

A meghívott művész:
Simon Klára

Moderátorok:
Kormos Zsófia
Helyes Dániel


 

FKSE- A (2) hét műtárgya 2.3 – Csáki László: Bádogváros

unnamed

A (2) hét műtárgya legközelebb ismét rendhagyó helyen és időben kerül megrendezésre. A következő eseményen a Miskolci Galéria Járat kiállításán szereplő Bádogváros című dokumentumfilmről nyílik lehetősége beszélgetni a közönségnek Csáki Lászlóval, a film rendezőjével. A Bádogváros a Miskolci Avas domb oldalára épített pinceházak mikrovilágát mutatja be négy évszakon keresztül. Az Avason élő emberek személyes történetei által kapunk képet a hely múltjáról és jelenéről.

A meghívott művész:
Csáki László
Moderátorok:
Kormos Zsófia
Zemlényi-Kovács Barnabás

Facebook


FKSE – A (2) hét műtárgya 2.4 – Fodor Dániel János: Péter

15085516_1367311193308517_5381968654502798139_n

A következő (2) hét műtárgya ismét az FKSE – ben lesz, viszont a 2-es műterem helyett, most a Stúdió Galéria terében. November 28-án, hétfőn az FKSE egyik új tagjával, Fodor Dániel Jánossal fogunk beszélgetni. A művész 2013 –ban jutott az utód nélkül kihalt Bácsfi család fotóarchívumához, és vált annak jelenlegi gondozójává. 2016-os Péter címet viselő projektjében az 1958. április 15-én, 27 évesen betegségben elhunyt Bácsfi Péter életén keresztül mutatja be a család történetét. A papírképek hátulját Farsang Péterné Erzsébet, Péter nagynénje feliratokkal látta el. A (2) hét műtárgya eseményen bemutatásra kerülő album felvonultatja a Bácsfi Pétert ábrázoló összes ismert fotót, nagynénje kommentárjai kíséretében.

“Igazolom, hogy Bácsfi Péter 1929. márc. 4-én született és a Váli-utcai iskolában a III. elemi osztályt végezte.
1938 VIII. 18-án.
Farkasházy József
igazgató”

A meghívott művész:
Fodor Dániel János
Moderátorok:
Hitka Lili
Kormos Zsófia

Facebook

  Fotó: Cserna Endre

 FKSE – A (2) hét műtárgya 2.5 – Dobokay Máté: TAIE No. 4

15337483_1391146160925020_3038807942881986367_n

A (2) hét műtárgya következő eseményén Dobokay Mátéval beszélgetünk a PATRON – karácsonyi műtárgyvásár és kiállítás keretében.
A TAIE francia szó, azt jelenti: hályog. A szürkehályog kialakulása fokozatosan csökkenti a látás élességét, miközben növeli a fényérzékenységet. Ha egy fényképezőgépről eltávolítjuk az objektívet, hasonlót tapasztalunk: a közvetlen fény hatására elkészült kép rendkívül homályossá, életlenné válik. Dobokay Máté ezzel az eljárással egy végletekig redukált, absztrakt tájképsorozatot hoz létre, kijátszva a cím másik jelentését. A szándékosan hibás gépből kinyert esztétikai potenciál annak az egyéni missziónak a része, ami az absztrakció és a monokrómia fotográfiai lehetőségeit keresi. A Fehér a fehéren malevicsi radikalizmusából kiinduló sorozattól a hozzátartozók fotóinak monokróm felületeiből összeálló családi albumig ennek a médium határfeszegetését igénylő kísérletezésnek lehetünk tanúi.

A meghívott művész:
Dobokay Máté

A (2) hét műtárgya:
TAIE No. 4, 2016

Moderátorok:
Lőrinczy Lia
Hitka Lili


 

.

Sajtómegjelenések:

A (2) Hét Műtárgya – 0. – avagy mi is az a hiperaktív diszkurzivitás? artmagazin online

Tilos Rádió: SKICC (2016. május 10.)